• امروز : جمعه, ۷ آذر , ۱۴۰۴
  • برابر با : Friday - 28 November - 2025
کل اخبار 1528اخبار امروز : 5
یادداشت/

۱۰ حقیقت جالب و کاربردی درباره مغز برای مدیران

  • کد خبر : 6727
  • 25 آبان 1404 - 10:30
۱۰ حقیقت جالب و کاربردی درباره مغز برای مدیران
این یک واقعیت جالب است که اولویت مغز حفظ بقای صاحبش است. خیلی از کارکردهای مغز دقیقا بر اساس همین ویژگی است!

به گزارش عَیّوق، در ادامه چند حقیقت جالب درباره مغز ارائه می‌شود.

مغز عاشق الگوهاست

مدیران اگر پیام‌ها، استراتژی‌ها و حتی سخنرانی‌های خود را در قالب داستان یا الگو ارائه دهند، سریع‌تر در ذهن کارکنان و مشتریان ماندگار می‌شوند.

محدودیت انرژی ذهنی

مغز فقط حدود ۲ درصد وزن بدن را دارد، اما بیش از ۲۰ درصد انرژی را مصرف می‌کند. تصمیم‌گیری‌های زیاد باعث خستگی ذهنی می‌شود؛ بنابراین مدیران باید تصمیم‌های کوچک را سیستم‌سازی کنند تا انرژی برای تصمیم‌های بزرگ بماند.

اثر «سیستم پاداش»

مغز با ترشح دوپامین به پاداش‌های کوچک و فوری پاسخ بهتری می‌دهد. مدیران می‌توانند با دادن بازخوردهای مثبت سریع و پاداش‌های کوچک انگیزه‌ تیم را چند برابر کنند.

مغز تهدید را پنج برابر قوی‌تر از فرصت حس می‌کند

یعنی یک خبر منفی تأثیر بیشتری از چند خبر مثبت دارد. مدیران باید مراقب باشند فضای سازمان را با پیام‌های تهدیدآمیز پر نکنند، چون روحیه تیم سریعاً افت می‌کند.

تمرکز مغز کوتاه‌مدت است

میانگین توجه مغز انسان بین ۸ تا ۱۲ دقیقه است. بنابراین جلسات طولانی و بی‌وقفه بهره‌وری کمی دارند؛ جلسات کوتاه، هدفمند و همراه با استراحت‌های کوتاه بسیار اثربخش‌تر هستند.

قدرت تصویرسازی ذهنی

مغز تفاوت زیادی بین «تجربه واقعی» و «تصویرسازی ذهنی» قائل نمی‌شود. مدیران با استفاده از تکنیک‌های تجسم (Visioning) می‌توانند تیم را به آینده‌ی سازمان باورمندتر کنند.

مغز به احساسات بیشتر از منطق پاسخ می‌دهد

تصمیم‌گیری‌های کلیدی معمولاً بر پایه احساس شکل می‌گیرند و بعد با منطق توجیه می‌شوند. مدیر موفق باید پیام‌هایش را با «احساس» آغاز کند و سپس به «منطق» برسد.

انعطاف‌پذیری مغز (Neuroplasticity)

مغز حتی در بزرگسالی توان تغییر دارد. این یعنی مدیران و کارکنان می‌توانند مهارت‌های جدید بیاموزند و عادت‌های قدیمی را جایگزین کنند، اگر تمرین مستمر داشته باشند.

تأثیر خواب بر بهره‌وری مغز

کم‌خوابی باعث کاهش تمرکز، خلاقیت و توان حل مسئله می‌شود. مدیرانی که خواب کافی و باکیفیت داشته باشند، تصمیم‌های هوشمندانه‌تر و روابط کاری بهتری خواهند داشت.

قدرت «مغز اجتماعی»

مغز انسان ذاتاً اجتماعی است و در تعاملات گروهی فعال‌تر عمل می‌کند. مدیرانی که فرهنگ همکاری، گفتگو و ارتباط سالم را ترویج می‌دهند، بهره‌وری و نوآوری بیشتری در سازمانشان می‌بینند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.ayooq.ir/?p=6727

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.