به گزارش عَیّوق، حسین منافی، پیش از ظهر امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: حدود ۳۰ هزار نفر به طور مستقیم و ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار نفر به شکل غیرمستقیم از صنعت کفش در تبریز ارتزاق میکنند.
طبق گفته منافی، ۳۴۰۰ نفر دارای پروانه کسب در این حوزه فعال هستند و در حال حاضر ۱۱۰۰ واحد توزیعی و ۱۰۰ واحد تولیدی در این صنعت در تبریز مشغول به فعالیت هستند.
منافی در ادامه توضیح داد: ۱۴۰ نفر از بانوان در این صنف دارای پروانه کسب بوده و به عنوان کارفرما مشغول به فعالیت هستند.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از کفشهای رویه چرم و ۷۰ درصد از کفشهای ایمنی و ورزشی در تبریز تولید میشود، تصریح کرد: در دو سالی که در اتحادیه حضور یافتیم، تعداد ۱۰۹۷ فقره صدور پروانه کسب را ثبت کردهایم.
وی هدف اصلی اتحادیه را “آموزش” دانست و اعلام کرد: فعالیتهای مختلفی را در راستای ارتقاء آموزش و بهبود مهارتهای نیروی کار در این صنعت آغاز کردهایم.
منافی به برخی از اقدامات انجام شده اشاره کرد و گفت: اولین اقدام ما پرونده زدایی و حذف مدارک کاغذی بود، همچنین کمیسیونهای پنجگانه را فعال کردهایم. در طی این مدت، ۱۲۰ مورد شکایت و حل اختلاف به اتحادیه ارجاع شده که ۹۰ درصد از آنها در خود اتحادیه حل شده است.
وی از پروژه محوری اتحادیه سخن گفت و افزود: در کنار برگزاری کلاسهای فنی و حرفهای، کارگاههایی همچون آموزش امور مالیاتی، ثبت برند، آموزش کسبوکار و فروش در اینستاگرام و همچنین آموزش اطفای حریق برای فعالان این صنعت برگزار شده است.
منافی یکی از بزرگترین مشکلات صنعت کفش در تبریز را کمبود نیروی ماهر عنوان کرد و افزود: تلاشهای مستمری را برای ایجاد هنرستان صنعت کفش آغاز کردهایم و از مهرماه ۱۴۰۵ امیدواریم این هنرستان راهاندازی شود. کد رشتههای این هنرستان آماده شده و دانشگاه علمی کاربردی بهزیستی نیز برای پذیرش دانشجویان همکاری خواهد کرد.
در ادامه، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کفاشان تبریز از بازدید از ۵۰ کارگاه تولیدی کفش برای شناسایی مشکلات تولیدکنندگان خبر داد و افزود: ما همچنین میز کفش را ایجاد کردهایم تا مشکلات صنفی در این حوزه را شفافتر پیگیری کنیم.
منافی همچنین از تفاهمنامه با بانک مهر برای حمایت از واحدهای تولیدی و توزیعی و معرفی ۵۰۰ واحد تولیدی جهت دریافت تسهیلات خبر داد و گفت: این همکاری میتواند گامی مهم در جهت تسهیل شرایط اقتصادی برای واحدهای تولیدی باشد.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم اتحادیه، احیای موزه کفش ایران برای معرفی صنعت کفش به گردشگران بود که با استقبال فراوانی از سوی بازدیدکنندگان مواجه شد و ما درخواست فعالیت دائمی این موزه را از شورای شهر داریم.
رئیس اتحادیه کفاشان تبریز، همچنین به حضور فعال اتحادیه در نمایشگاههای داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۳، تعداد ۴ برند کفش تبریز در نمایشگاه اکسپو حضور یافتند و همچنین دو برند در نمایشگاه بینالمللی هاوانای کوبا شرکت کردند.
وی در پایان تاکید کرد: بازار هدف اتحادیه در کشورهای همسایه و حوزه قفقاز حدود ۶۰۰ میلیون نفر است و تلاشهای ما برای توسعه این بازار ادامه خواهد یافت.
انتهای پیام/





