به گزارش عیوق، رضا علیزاده امروز پس از بازید دو ساعته از بیست و هشتمین نمایشگاه صنعت خودرو تبریز، در گفتوگو با خبرنگاران اظهار کرد: تعدادی از خودروهای نمایشگاه تولید داخل است که اهمیت فوق العادهای برای ما دارد؛ هرچند انتقادات و ایراداتی هم مطرح است.
وی افزود: مردم گلهمندی ها و نارضایتی هایی از بابت بیمه، کیفیت پایین و قیمت بالا مطرح میکنند؛ گرفتاری های داخلی خود خودروسازان هم از لحاظ نقدینگی، قیمت گذاری و استاندارد تولید وجود دارد، اما با وجود همه این کاستی ها پیشرفت هایی هم صورت می گیرد که امیدوارکننده است.
علیزاده تصریح کرد: از مونتاژکارها و واردکنندگان انتظار داریم به تکنولوژی محوری اهمیت دهند و کم کم به ساخت داخل روی آورند و درصد ساخت داخل را بالا برند؛ ای کاش اگر وارد کننده هستیم برندهای بهتری را وارد و مونتاژ کنیم تا در این وضعیت مشکلدار کشور در قبال سرمایههای مردم که خارج می شود عایدی بهتری نصیب آنها شود.
نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: به نظر میرسد بعضی از خودروهای وارداتی و مونتاژی از کیفیت مطلوبی برخوردار نبوده و مدتی بعد از چشم مصرف کننده میافتند؛ برخی هم خدمات پس از فروش مطلوبی ندارد و قطعات خودرو به شدت برای مصرف کننده گران تمام می شود.
وی متذکر شد: سال ها است در عرصه خودرو مسیری را طی کردهایم که به سرانجام مطلوب نرسیده و به جایی رسیدهایم که نه تولیدکننده راضی است نه مصرف کننده؛ چرا که قیمت بالا و کیفیت پایین است و این اتفاق نه تقصیر مردم است نه خودروساز؛ بلکه استراتژیها و سیاست گذاریهای نادرست ما در دهههای گذشته این وضعیت نامطلوب را به وجود آورده است.
**عقب افتادگی صنعتی تدریجی آذربایجان شرقی از هم قطارانعلیزاده در بخش دیگری از صحبتهای خود متذکر شد: در ۱۲ سال اخیر به این طرف آذربایجان شرقی و تبریز که قطب صنعت کشور محسوب می شود، به تدریج از هم قطاران خود عقب افتاده و این انحراف کاملا محسوس است؛ به طوری که تعدادی از کارخانهجات مادر ما مانند ماشین سازی، تراکتورسازی و بلبرینگ سازی یا گرفتار ورشکستگی یا زیان ده هستند؛ در حالی که زمانی برند کشور بودند.
وی با اشاره به وضعیت سیاسی موجود کشور خاطرنشان ساخت: امروز فضا و فرصتی فراهم است که باید نهایت استفاده را از آن ببریم؛ برخی صنایع مادر استراتژیک را به استان بیاوریم؛ صنایع فرسوده را بروزرسانی کرده و بهبود بخشیم و در نهایت پتانسیلها و ظرفیت های موجود را تقویت کنیم.

** عوامل افت تیراژ تولید خودرو/ حاشیه سودی که نصیب واسطهها میشود
رئیس کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین به خبرنگار فارس گفت: تولیدکنندگان داخلی دچار مشکلاتی از جمله نقدینگی هستند؛ اینها به قطعه سازان بدهی دارند و نمی توانند پرداخت کنند؛ تعهداتی به بازار داشته و با وجود پیش فروش محصولات قادر نیستند به تعهدات خود عمل کنند.
وی ادامه داد: تولیدکنندگان خودرو تسهیلاتی با نرخ ۳۰ تا ۳۵ درصد دریافت کردهاند که هر روز آنها را گرفتارتر می کند و زیانهای انباشته رفته رفته بیشتر می شود؛ از طرف دیگر قیمتهای دستوری باعث شده حاشیه سودی که حق تولیدکننده است به جیب واسطهها و دلالان رود که همه این عوامل دست در دست هم داده تا با افت شدید تیراژ تولید خودرو مواجه باشیم.
علیزاده با بیان اینکه هفته قبل در کمسیون صنایع جلسهای با خودروسازان داشتیم و مشکلاتشان را شنیدیم، افزود: سرمایههای کلان ملی صرف شده تا بعد از چندین دهه خودروسازان به این مرحله برسند؛ اگرچه امروز نمیتوانند در بازارهای جهانی از لحاظ قیمت و کیفیت رقابت کنند، سعی خواهیم کرد تا آنجا که بتوانیم این مسائل را رفع یا تعدل و تولیدکنندگان را تقویت کنیم.نماینده ورزقان ابراز داشت: تا زمانی که دولت بخواهد تصدی گری کند و رقیب تولیدکننده باشد؛ مشکلات تولید پابرجا خواهد بود؛ دولت نمیتواند تولیدکننده و بازرگان مناسبی باشد؛ بلکه باید ریلگذاری، سیاستگذاری و نظارت کند و امور تولید و تجارت را به بخش خصوصی واگذار کند.

**اجرای نادرست اصل ۴۴ قانون اساسی بلای جان صنعت
رئیس کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبتهای گفت: ما اصل ۴۴ قانون اساسی را در حوزه بنگاه های بزرگ اجرا کردیم و کارخانجات بزرگ را بجای واگذاری به بخش خصوصی صاحب اهلیت، مثل گوشت قربانی بین نهادها، صندوقها، بنیادها و ستادهای نامرتبط مختلف تقسیم و تولید و صاحبان تولید را دربدر کردهایم.
وی با بیان اینکه اگر به بنگاهها بمب می زدیم به اندازه خصوصی سازی نادرست آسیب نمی دیدند، افزود: بعد از این باید بخش خصوصی واقعی، محور تولید قرار گیرد و تا زمانی که این اتفاق نیفتاده راه به جایی نخواهیم برد.
**آیین نامه واردات خودروهای دست دوم و مسائل مبتلابه آن
وی در مورد واردات خودروهای دست دوم و مسائل مبتلابه آن توضیح داد: مجلس یک سال پیش آیین نامه واردات خودروهای نو و دست دوم را تصویب کرده و به دولت ابلاغ شده؛ اما دولت بعد از یک سال آیین نامهای برای واردات خودروهای دست دوم تهیه کرد که این نوع آیین نامه قابلیت اجرایی نداشت.
علیزاده افزود: واردات خودروهای نو هم با حجمی بسیار محدود به چند شرکت واگذار شده که چندان چارهساز نخواهد بود و بیشتر بازی با روح و روان مردم است. نماینده ورزقان اعلام کرد: باید آیین نامه عملیاتی واردات خودروهای دست دوم را که قابلیت اجرایی داشته باشد تدوین کنیم و واردات خودروهای نو را هم از طریق شرکتهای معتبر که بتوانند خدمات پس از فروش را نیز تامین کنند پیگیری کنیم.
لینک کوتاه : https://www.ayooq.ir/?p=304