به گزارش عیوق، علی فرجی پیش از ظهر امروز در گفتوگو با خبرنگاران اظهار کرد: تکمیل پروژه احداث آزادراه تبریز- ارومیه متعاقب بهرهبرداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه گام اساسی باقیمانده برای ایجاد مدل ترافیکی جدید و کاهش قابل توجه مسافت دسترسیهای سریع و مطمئن منطقهای و بینالمللی و تحول ترانزیتی اقتصادی در منطقه شمال غرب کشور است.
وی با بیان اینکه اتمام این آزادراه و بهرهبرداری از آن سهم بزرگی در کاهش ترافیک و تلفات جادهای استان خواهد داشت، افزود: فرایند اجرای این طرح در قالب ۶ قطعه طراحی شده و آنچه که از اهمیت بالایی برخوردار است عدم آغاز به کار قطعه ۵ باوجود اتمام مطالعات نهایی و تعیین تکلیف بهرهبرداری از قطعه ۶ است.
فرجی در عین حال خاطرنشان ساخت: با عنایت به اثرات مثبت اجرایی طرح برای دو استان آذربایجان شرقی و غربی و نیز محوریت آن برای شمال غرب کشور و تعهد کشور به کنوانسیون بزرگراههای آسیایی تکمیل و بهرهبرداری از این طرح اهمیت بالایی یافته است.
معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجان شرقی طول کل طرح آزادراه تبریز-ارومیه را ۱۶۲ کیلومتر و طول طرح در استان آذربایجان شرقی را ۱۲۲ کیلومتر اعلام کرد.
وی تشریح کرد: قطعه یک آزادراه به طول ۲۴٫۵ کیلومتر با پیشرفت ۹۶ درصد و زیر ترافیک، قطعه ۲ به طول ۱۵٫۵ کیلومتر با پیشرفت ۹۶ درصد زیر ترافیک، قطعه ۳ به طول ۱۷ کیلومتر با پیشرفت ۱۰ درصد در حال واگذاری، قطعه ۴ به طول ۳۱٫۵ کیلومتر با پیشرفت ۸۰ درصد ۲۹ کیلومتر زیر ترافیک، قطعه ۵ به طول ۴۴ کیلومتر در حال واگذاری و قطعه ۶ آزادراه به طول ۲۸ کیلومتر (رینگ دوم جنوبی تبریز ) فاز ۱ پیشرفت ۵۵ درصدی دارد.
فرجی تصریح کرد: احداث قطعه ۶ آزاد راه تبریز- ارومیه در سال ۱۳۹۷ به شکل مشارکتی (۴۰ درصد سهم دولت و ۶۰ درصد سهم بخش خصوصی) شروع شده و در حال حاضر در مجموع ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با بیان اینکه ۱۶ کیلومتر از این قطعه در قالب فاز (۱) ۵۵ درصد پیشرفت داشته و ۱۲ کیومتر باقی مانده پیشرفتی ندارد، افزود: اعتبار هزینه شده برای طرح مبلغ ۲۲ هزار میلیارد ریال است که برای تکمیل و بهرهبردای از این قطعه به اعتباری بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد ریال (سهم دولت) مورد نیاز است.