به گزارش عیوق، از سالهای ۱۳۸۴تا ۱۳۹۲ سکان کلانشهر تبریز با همه دبدبه و کبکبهاش دست کسی نبود جز علیرضا نوین! همان کسی که از سال ۱۳۶۲تا پایان جنگ فرماندهی گردان مهندسی رزمی لشکر ۳۱ عاشورا را به عهده گرفته بود.
در واقع وقتی نوین شهردار شد، تجربه سالهای جنگ و پس از آن معاونت مهندسی نیروی زمینی سپاه را با خود داشت و نهایت بهره را از این تجربههای گرانقدر برد و توانست در این شهر بالای ۲۰۰ پروژه اجرا کند. شاید در جنگ فولاد آبدیده شده بود و به قول معروف مدیر روزهای سخت بود.
حالا پس از گذشت چند دهه از دوران دفاع مقدس، علیرضا نوین ریاست مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی را به عهده دارد و میخواهد با برقراری تعامل و همدلی مناسب بین نمایندگان و مدیران دستگاههای اجرایی مسیر توسعه استان را هموار کند.
همین موضوع مهم بهانهای شد تا سراغش را بگیریم و ساعتی با او به گفتوگو نشستیم که در ادامه ماحصل این گفتوگو تقدیم حضور میشود:
*دولت و مجلس حرف همدیگر را نمیفهمند!(؟)
سوال: آقای دکتر به نظر میرسد این روزها بحث و جدل میان دولت و مجلس خیلی زیاد است و گویا این دو نهاد حاکمیتی زیاد حرف همدیگر را نمیفهمند و نمیتوانند به اجماع برسند! نظر شما در این ارتباط چیست؟
برعکس؛ اتفاقا نزدیک به چهار ماه که از عمر مجلس دوازدهم میگذرد فضای صمیمی و همدلی موجود بین دولت و مجلس کاملا محسوس و آشکار است. در کنار همه مشکلات معتقدیم باید دست به دست هم دهیم تا یکصدایی حاکم باشد. امروز مردم حاکمیت را میشناسد و دولت، مجلس و غیره برایشان مفهوم جداگانهای ندارد.
حضرت آقا در مراسم تحلیف و تنفیذ رئیسجمهور به نکاتی اشاره داشتند و بنا شد در اولین فرصت رای اعتماد به دولت پیشنهادی داده شود. خوشبختانه هر چند روی چهار وزیر صحبتهایی وجود داشت، مجلس با در نظر گرفتن فرمایشات مقام معظم رهبری در فرصت حداقلی پس از معرفی وزرا به کل کابینه رای اعتماد داد که بعد از ۲۸ سال برای اولین بار این اتفاق میافتاد.
در واقع مجلس میخواهد فضای لازم را در اختیار دولت قرار دهد تا دولت برای حل مشکلات مردم بویژه در بحث معیشت، اقتصاد، اشتغال و اولویتهایی که در دوران انتخابات اعلام و گفتمان تازهای مطرح کرد، قدمهای موثری بردارد.
سوال: اما اختلاف نظرها و جر و بحثهای واضحی بین دولت و مجلس بر سر موضوعاتی مثل بودجه، متناسبسازی حقوق بازنشستگان و یا پرداخت مطالبات گندمکاران وجود دارد که گویا به سرانجام هم نمیرسد؟ در این موارد چه توضیحاتی دارید؟
خوب؛ وظیفه نماینده تقنین و نظارت است؛ یعنی ما قانونگذار هستیم و به اجرای آن نظارت میکنیم. مخصوصا در بحث بودجه باید جلوی انحرافات گرفته شود و دولت بر اساس ریلگذاری مجلس حرکت کند.
امسال، سال اول اجرای برنامه هفتم و سال اول شروع به کار مجلس دوازدهم و از طرف دیگر سال بودجهریزی ۱۴۰۴ است. بنابراین از دولت انتظار میرود بودجه را واقعبینانه تدوین کند و از مجلس انتظار میرود به سمت کسری بودجه نرود و چیزی که تصویب میشود واقع بینانه باشد و آمار، ارقام و برآوردها همه بر اساس واقیتها باشند.
در چند مورد نیز مثل پرداخت مطالبات گندمکاران، بحث متناسب سازی حقوق بازنشستگان، پرداخت فوق العادههای پرستاران، مطالبات فرهنگیان و عموما در بحثهای تامین اجتماعی و کارگران، مجلس قویا مقاومت میکند؛ چرا که اخیرا آقایان همتی و پورمحمدی وقتی به مجلس آمدند اندکی ناامیدکننده صحبت کردند و در واقع بیشتر به توضیح شرایط فعلی و بیان علتهای عدم متناسب سازی پرداختند.
در مورد اشتغال هم ظاهرا مقداری از مبالغ بودجه طی سالهای گذشته رسوب شده و برای اشتغالزایی در اختیار استان ها قرار نگرفته و دولت میخواست این را توجیه کند که مجلس جمیعا موضع گرفتند که این کوتاهی است.
در واقع این خصلت مجلس و دولت است. دولت مسوول اجرایی بوده و وقتی در اجرا به مشکل برمیخورد در مجلس مطرح میکند و نمایندگان اقدامات مطلوب را تائید و اگر کوتاهی و خلف وعده ببینند موضعگیری میکنند.
در مجموع مجلس و دولت همراه هستند و از همه مهمتر در این شرایط حساس و خاص کشور که تهدایدات بیرونی بیشتر شده باید انسجام و وحدت رویه بیشتر باشد و همه گوش به فرمان فرامین رهبری خدمتگزار مردم باشیم.
*اقتدار و درایت رهبری و پاسخگویی مناسب به تهدیدات
سوال: به تهدیدات بیرونی اشاره کردید؛ بعضا مردم نگران شرایط جنگی و عدم پاسخگویی به موقع قوای نظامی کشور به این تهدیدات هستند. در این مورد نظری دارید؟
بله؛ به هر حال یک روز پس از تحلیف رئیسجمهور شاهد شهادت اسماعیل هنیه به عنوان میهمان ویژه کشور بودیم و انتظار مردم این بود که بلافاصله شورای امنیت ملی تصمیم بگیرد و هر چه سریعتر وعده صادق ۲ اجرا شود.
اما اندکی خویشتن داری اتفاق افتاد؛ چرا که مسوولان کشورهای غربی از جمهوری اسلامی خواستار بودند که اجازه دهد در غزه صلح، ثبات و آرامش برقرار باشد؛ مسوولان ما هم تا آنجا که میتوانستند خویشتنداری کردند؛ اما وقتی اسرائیل به لبنان حمله کرد و در پی آن سید مقاومت، سید حسن نصرالله شهید شد، به تصمیم شورای امنیت کشور و دستور فرماندهی کل قوا وعده صادق ۲ با موشک باران کشور غاصب اسرئیل تحقق یافت.
جمهوری اسلامی ایران در مرحله اول موشک باران مناطق مسکونی، پشتیبانی و لجستیکی را مورد هدف قرار نداد و فقط پایگاهها و عقبههای نظامی مورد هدف قرارگرفت. بیشتر اهداف هم دقیقا به نقطه مورد نظر اثابت کرد.
اما مهمتر از آن جمعه نصر بود که مقام معظم رهبری در نماز جمعه حضور یافته و دو روز قبل هم اعلام کردند من روز فلان، ساعت فلان در فلان جا هستم؛ یعنی ایشان با درایت و اقتدار عربده کشیهای ناتانیاهو را که مدعی شده بود نفر بعدی رهبر ایران است، پاسخ گفتند.
ملت بزرگ ایران نیز به صورت میلیونی در نماز جمعه حاضر شده و با مقام معظم رهبری تجدید بیعت کردند و نشان دادند که مسولان نظام مقدس اگر میگویند حرکت بعدی اهداف پشتیبانی و لجستیکی خواهد بود، تعارف ندارند و شعار نیست؛ یعنی ایران اگر اراده کند ۲۰۰ موشک که سهل است همزمان دو هزار موشک روانه اسرائیل میکند.
ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به وعدههای خود عمل کرد و ملت عزیز هم نباید نگران باشند. اول اینکه تدبیر و اندیشه در فرماندهی کل قوا به حدی است که نه تحت فشار و نه با عجله تصمیم خواهند گرفت؛ اما به گفته هایشان در موقع مناسب عمل خواهند کرد.
اینکه رسانههای بیگانه به دنبال ایجاد جنگ روانی هستند کاملا طبیعی است. واقعیت این است که ما شروع کننده جنگ نبودیم. دکتر پزشکیان هم در سازمان ملل گفتند که ما صلح طلب هستیم؛ اما اگر تعرضی به کشور ما صورت گیرد یقینا به متجاوزان درس عبرت خواهیم داد و تعارفی با کسی نداریم. کشور غاصب اسرائیل هم هیچ موقع نمیتواند به جمهوری اسلامی پاسخ نظامی دهد.
*پروژههایی که در آذربایجان شرقی به سرانجام نمیرسند!
سوال: اجازه بدهید به مسائل استان خودمان هم بپردازیم. به نظر شما چرا پروژههای اساسی و زیرساختی استان مثل پروژههای آبی، راهها و حتی بیمارستانهای ما هیچگاه به سرانجام مطلوب نمیرسند و با گذشت ۱۰ تا ۲۰ سال نیمهتمام باقی ماندهاند؟
در آذربایجان شرقی پروژههای بزرگ و اساسی مثل آزادراههای تبریز- بازرگان و تبریز- ارومیه، انتقال آب ارس به تبریز، اتصال راه آهن خاوران به ایستگاه مرکزی، احیای عملی دریاچه ارومیه، تصفیه خانه دوم تبریز و مراکز درمانی وجود دارند که نقشی حیاتی و استراتژیک در اقتصاد و توسعه استان و مهمتر از آن تامین معیشت، رفاه و رضایتمندی مردم دارند که لازم است هر چه سریعتر به سرانجام رسند.
در استان بالای ۵۰ پروژه قابل طرح مثل اتوبان مشارکتی مراغه – هشترود، تعریض اتوبان تبریز- اهر، اهر به مشکین شهر، ترمینال، سیاه سالن خارجی فرودگاه شهید مدنی تبریز (که ۱۲ سال است در مرحله فنداسیون مانده) وجود دارند که در مقاطع مختلف با رفتارهای نامناسب، بدعهدیها و دست اندازیهایی که از قبل قانون گذاریهای ناصحیح پیش آمده، مشارکت کننده بخش خصوصی را فراری دادهایم.
در مواقعی هم به نظر میرسد در عقب افتادگی تبریز و آذربایجان تعمدی رخ داده و تبعیضی از سوی برخی از مسوولان ارشد کشوری علیه این استان تحمیل شده که امروز با حضور دکتر پزشکیان در راس دولت امیدواریم همه این کم لطفیهای تاریخی جبران شود و استان به پویایی مورد انتظار و رفع عقب ماندگیهای گذشته دست یابد.
بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی تامین اجتماعی و ۱۵۰۰ تختخوابی علوم پزشکی تبریز هم مشکل زمین دارند و بعد از انتصاب استاندار جدید در جلسهای که در مجلس داشتیم، موارد طرح شده و امیدواریم جناب سرمست جدیتر پیگیر این امور باشند. ما هم هرجایی نیاز بود پشتیبان و مدافع حق استان خواهیم بود.
سوال: وضعیت رو به افول گردشگری استان را چطور میبینید؟
همانطور که اشاره کردید در بعد صنعت گردشگری شان و جایگاه ما این نیست. ما بیش از یزد و اصفهان آثار ثبت شده داریم. مناطق استان آذربایجان شرقی چهار فصل است؛ به طوری که آب و هوای جلفا با سراب یا مراغه با تبریز کاملا متفاوت است و این تنوع آب و هوایی شگفت انگیز و به دنبال آن تنوع محصولات کشاورزی مخصوص استان ما است.
وجود چهار گمرک و تولید و صادرات خاروبار و مواد غیرنفتی، پتروشیمی، فولاد و غیره فرصتهای بزرگی است که باید قدر آن را بدانیم.
سوال: در مراسم معارفه به ناترازیهای استان در حوزه انرژی اشاره کردید. چطور باید این چالشها را مدیریت کرد؟
ببینید از استان چهار میلیونی ما انتظار میرود از نظر زیرساخت ها و انرژی ناترازی نداشته باشد. در مقطع کنونی حول و حوش ۲ هزار مگاوات کسری برق در استان وجود دارد و ما باید دست بخش خصوصی را ببوسیم و تقاضا کنیم تا مشکلات ناترازی برق و آب ما را حل کنند.
اخیرا در جلسهای که با وزیر نیرو در ارتباط با فاز ۲ نیروگاه حرارتی تبریز داشتیم بنا شد برای تولید ۶۰۰ مگاوات برق سرمایه گذاری شود. در هریس هم قبلا نیروگاهی راهاندازی شده است.
لازم است در خود کارخانجات و صنایع نیز با استفاده از پنلهای خورشیدی و مشارکت خودشان این ناترازیها را رفع کنیم. امروز ۹ دشت مهم استان ما از کم آبی رنج میبرند و با مشکلات عدیدهای دست و پنجه نرم میکنند. کشاورزان ما با کم آبی مواجه هستند که همه این مسائل باید رفع و تعدیل شود.
انتظار میرود استاندار جدید هم با در نظر گرفتن همه تهدیدات و فرصت ها، با روحیه خدمت و مردمی شهید رحمتی و در نظر گرفتن توصیههای شهید آل هاشم استان را در مسیر توسعه سریع قرار دهد.
*ویژگیهای مدیران استان آذربایجان شرقی
سوال: توصیه شما به استاندار جدید در خصوص انتخاب مدیران زیرمجموعه چیست؟
شهید آیت الله دکتر آل هاشم بارها تاکید داشتند از مدیران تهران دیده که دید وسیعتری به موضوعات دارند در اداره دستگاههای اجرایی استان استفاده شود. اعتراف میکنم خود بنده تا زمانی که فقط در تبریز بودم نگاهم نسبتا محدود و اگر بگویم کمی هم تنگ بود، اغراق نکردهام. وقتی فردی عهدهدار مسوولیتهای ملی می شود، مسائل را وسیعتر از مدیران محلی میبیند و از همه مهمتر وقتی پای خود را خارج از استان میگذاریم مسائل سایر استانها را هم میبینیم.
وقتی بنده شهردار بودم بارها میگفتم تبریز نیازمند این است با شهرهای بزرگ دنیا خواهرخوانده شود که در آن مقطع این هدف را تحقق بخشیدیم و با شهرهایی مثل استانبول، قازان روسیه، باکو و غیره خواهرخوانده شدیم.
باید چشمان ما پیشرفتهای دنیا را ببیند و شان و جایگاه خود را بشناسد.
شهری با این قدمت که سابقه مجتمع دانشگاهی بینالمللی ربع رشیدی را در کارنامه دارد، چرا امروز باید رتبه اول یا دوم شهر دانشگاهی کشور را از دست بدهد و به رتبههای هفتم به بعد نزول کند؟ شهری که اولین ها بوده و خواستگاه هنر، تمدن، فرهنگ و آموزش کشور است چرا باید امروز از قافله پیشرفت سریع دنیا عقب بماند؟
به هر حال وقتی مدیران، تهران دیده میشوند، عقب ماندگی استان را کاملا لمس میکنند و در جهت جبران مافات برمیآیند. بنابراین از آقای استاندار انتظار داریم مدیران ملی تهران دیده، کارآمد، قوی، باتجربه و دارای افق نگرش وسیع را به کار گیرد.