به گزارش عیّوق، کوین هوگان در کتاب ارزشمند خود به نام «۵۳ اصل متقاعدسازی» مینویسد: معمولا در فرایند متقاعدسازی، یک مساله ساده ولی بسیار مهم فراموش میشود: «از طرف مقابلتان درخواست و خواستهتان را به صراحت بیان کنید.»
در حقیقت، موفقیت یا شکست شما در متقاعدسازی، در گرو این است که آیا درخواستتان از طرف مقابل را به صورت شفاف و صریح بیان میکنید؟
بسیاری از افراد به دلیل عدم طرح شفاف و صریح خواستهشان، نمیتوانند فرایند متقاعدسازی را با موفقیت به پایان برسانند.
به بیان دیگر، بسیاری از افراد مقدمات متقاعدسازی را به خوبی فراهم میکنند و از تکنیکهای مختلفی کمک میگیرند تا اعتماد مخاطبشان را جلب کنند. ولی آخرین قدم را برنمیدارند، یعنی درخواستشان را مطرح نمیکنند.
برای آن که شما جزء این افراد نباشید، به شما توصیه میکنم همیشه درخواستتان را با کمک تکنیکهایی مثل «جواب مثبت فرضی» مطرح کنید.
در این تکنیک، فرض را بر این میگذاریم که مخاطب با ما موافق است. یعنی او را در مقابل عمل انجام شده، قرار میدهیم.
مثلا میگوییم: به نظر میآید میتوانیم پیشنویس قرارداد را امضا کنیم، برای همین آن را همراهم آوردهام.
بر همین اساس است که وقتی از مکدونالد چیزی میخرید، کارمند رستوران یک سوال ساده از شما میپرسد: «سیبزمینی هم میخواهید دیگه؟»
جالب است بدانید که بسیاری از افراد به این سوال پاسخ مثبت میدهند، در حالی که اگر با این سوال مواجه نمیشدند، سیبزمینی سفارش نمیدادند!
انتهای پیام/